Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Z prac komisji senackich

20 września 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu sejmową nowelizację rekomendował senatorom wiceminister transportu Piotr Stomma, któremu towarzyszył Piotr Bojanowicz, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Nowelizację uchwalono z przedłożenia poselskiego. Zdaniem wnioskodawców, ma ona usprawnić i przyspieszyć budowę dróg w Polsce. Reżimem ustawy zostaną objęte wszystkie drogi publiczne (w aktualnym stanie prawnym ustawa ma zastosowanie tylko do dróg krajowych i dróg w miastach na prawach powiatu). Zaproponowano wprowadzenie zasady, że nieruchomości znajdujące się na terenie lokalizacji drogi podlegają wywłaszczeniu z mocy prawa odpowiednio na rzecz Skarbu Państwa albo właściwej jednostki samorządu terytorialnego (obecnie wywłaszczane w tym trybie mogą być tylko nieruchomości przeznaczone na pasy drogowe dróg krajowych stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego).

W ustawie wskazano, że organami właściwymi do wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi są: wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych. Decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi będzie określała termin wydania nieruchomości lub opróżnienia lokali i innych pomieszczeń.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie dziewięciu poprawek do ustawy. Ustalono, że w imieniu komisji stanowisko w tej sprawie przedstawi Izbie senator Jarosław Lasecki.

W drugiej części posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywaną nowelizację omówił przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa wiceminister Paweł Piotrowski. Gościem komisji była też przedstawicielka Ministerstwa Spraw Zagranicznych Justyna Chrzanowska.

Po wysłuchaniu opinii Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie dwóch poprawek do ustawy o zmianie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Owczarka.

 

 

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w pierwszym punkcie porządku posiedzenia rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W tej części posiedzenia wzięli udział zaproszeni goście, m.in. Piotr Stomma - podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Jacek Bojarowicz - zastępca dyrektora generalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Marcin Harembski - przedstawiciel Koalicji Lanckorońskiej na rzecz Zrównoważonego Transportu.

Po dyskusji i głosowaniach komisja postanowiła prowadzić 8 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę komisji wyznaczono senatora Jerzego Szmita.

W drugim punkcie porządku posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych.

W tej części posiedzenia uczestniczyli zaproszeni goście, m.in. Bożena Stankiewicz-Choroszucha i Stefan Smoliński z Departamentu Zdrowia Publicznego Ministerstwa Zdrowia, Dagmara Korbasińska z Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w tym resorcie, Dorota Wójcik i Marta Horodecka z Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Krzysztof Brzózka - dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Konstanty Radziwiłł - prezes Naczelnej Rady Lekarskiej.

Przedstawiciele resortu zdrowia omówili zmiany dotyczące kwestii związanych ze zdrowiem, z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholowi oraz zmiany dokonane w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej, polegające na uchyleniu upoważnień ustawowych.

Zmiany dokonane nowelizacją ustawy - Karta nauczyciela przedstawiła B. Stankiewicz-Choroszczucha, a zmiany w ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej - M. Horodecka.

Swoje wnioski w odniesieniu do nowelizacji przedstawił prezes K. Radziwiłł, który zwrócił uwagę na zbyt duże tempo w rozpatrywaniu tej ustawy, co stwarza wątpliwości co do jej jakości. Prezes przedstawił także propozycje poprawek zawarte w przesłanym do komisji piśmie Naczelnej Rady Lekarskiej.

Senatorowie zapoznali się ponadto z propozycjami poprawek zawartymi w opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Po dyskusji komisja postanowiła kontynuować na kolejnym posiedzeniu prace nad ustawą o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marek Chrapek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu M. Chrapek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 - COM (2006) 390, 445, 448, 488;

- przekazany w trybie art. 6 ust. 4 - COM (2006) 470;

- przekazany w trybie art. 8 - dotyczący Wspólnego Stanowiska w sprawie zakazu eksportu i dostaw broni oraz powiązanego sprzętu, a także świadczenia związanych z tym usług dla osób prawnych i fizycznych w Libanie zgodnie z rezolucją RB NZ nr 1701 (2006) (Proposal for a Council Common Position concerning a prohibition on the sale or supply of arms and related material and on the provision of related services to entities or individuals in Lebanon in accordance with UNSC Resolution 1701 (2006)).

* * *

Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska w pierwszym punkcie porządku swego posiedzenia rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz niektórych innych ustaw. W tej części posiedzenia wziął udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sebastian Filipek-Kaźmierczak.

Ustawa o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz niektórych innych ustaw została opracowana przez Sejm na podstawie projektu rządowego. Zmiany istniejącego stanu prawnego są następstwem zmian w przepisach UE w zakresie regulacji rynku cukru i rynku wina oraz rynku mleka i przetworów mlecznych.

Nowelizacja zmienia pięć ustaw dotyczących poszczególnych sektorów rolnych, tj. oprócz ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych ustawę o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ustawę o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, ustawę o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina oraz ustawę o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Ponadto w przepisach przejściowych nowelizacja zawiera merytoryczne regulacje dotyczące pomocy finansowej dla niektórych hodowców w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich w związku ze skutkami ptasiej grypy.

Nowelizacja wprowadza ponadto szczególne rozwiązanie dotyczące spółek o profilu działalności związanym z obrotem i przechowalnictwem zbóż, które jest wyjątkiem od regulacji zawartej w ustawie o finansach publicznych.

Przepisy unijne w odniesieniu do rynku cukru ulegają obecnie daleko idącym zmianom. Modyfikowane są na gruncie przepisów unijnych, między innymi kompetencje organów państw członkowskich, w tym mechanizm zatwierdzania przedsiębiorstw cukrowniczych, kwotowanie produkcji cukru i izoglukozy, warunki umów, warunki transferu kwot, zasady i przesłanki restrukturyzacji przedsiębiorstw.

Ze względu na przewidywane zmiany unijnych regulacji przepisy polskie w większości mają charakter ogólnie wskazanych kompetencji właściwych organów do realizacji zadań wynikających z rozporządzeń unijnych. Rozwiązanie takie w sposób najbardziej optymalny umożliwia funkcjonowanie i obsługę instytucjonalną rynku cukru.

Do kompetencji ministra właściwego do spraw rynków rolnych, w myśl nowelizowanej ustawy o Agencji Rynku Rolnego oraz organizacji niektórych rynków rolnych należą w szczególności decyzje w sprawach przyznania kwoty produkcyjnej cukru i izoglukozy, dodatkowej kwoty produkcyjnej, korekta kwot produkcji cukru i izoglukozy.

Zadania nowe, realizowane przez Agencję Rynku Rolnego lub jej prezesa, to interwencyjny zakup, przechowywanie i sprzedaż cukru oraz zatwierdzanie producentów, udzielanie pomocy restrukturyzacyjnej, pozwolenia na przywóz i wywóz produktów objętych regulacjami rynku cukru, przyznawanie refundacji wywozowych i produkcyjnych, udzielanie pomocy na prywatne przechowywanie cukru, naliczanie opłaty produkcyjnej oraz określanie współczynnika procentowego i okresu podziału pomocy restrukturyzacyjnej.

W odniesieniu do rynku wina zmiany wiążą się w szczególności z objęciem Polski na rynkach unijnych 1 sierpnia br. strefą uprawy A winorośli przeznaczonej do produkcji wina gronowego lub moszczu gronowego. Przepisy nowelizacji w zakresie dotyczącym ustawy o ARR mają również charakter przepisów kompetencyjnych. Szczegółowe regulacje prawne dotyczące wyrobów winiarskich ujęte są natomiast w polskim systemie prawnym w dwóch aktach ustawowych, stąd zmiana również ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. Wejście w życie zmian obu tych ustaw umożliwia rozpoczęcie produkcji wina gronowego z upraw krajowych. Nowelizacja między innymi przekazuje kompetencje i zadania w zakresie organizacji rynku wina z Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa do Agencji Rynku Rolnego.

Po dyskusji nad projektowaną ustawą członkowie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowili wprowadzić do niej 3 poprawki. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Jerzego Chróścikowskiego.

Mniejszość komisji zaproponowała jedną poprawkę. Wniosek mniejszości przedstawi Izbie senator Andrzej Gołaś.

Następnie komisja rozpatrzyła ustawę o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych.

Uchwalona przez Sejm 8 września tego roku ustawa zakłada oddzielenie wykonywania działalności gospodarczej od wytwarzania wyrobów alkoholowych na własny użytek.

Ustawa zezwala na wyrabianie napojów spirytusowych, takich jak różnego rodzaju nalewki, sposobem domowym (dotychczas kwestia ta nie była uregulowana) na własny użytek, ale bez możliwości wprowadzania ich do obrotu.

Nowe przepisy zwiększają wymagania wobec przedsiębiorcy przy prowadzeniu działalności związanej z wyrobem i rozlewaniem napojów spirytusowych.

Ustawa wprowadza przepisy, które pozwolą na nadawanie tym wyrobom oznaczeń geograficznych. Obecnie nie ma przepisów, które regulowałyby tę kwestię. Wprowadzenie oznaczeń geograficznych polskich alkoholi spowoduje ich lepszą ochronę za granicą.

Ustawa zakłada też stworzenie krajowej listy chronionych oznaczeń geograficznych tych napojów. Aby produkt mógł być wpisany na krajową listę chronionych oznaczeń, musi mieć odpowiednie cechy charakterystyczne, związane z miejscem pochodzenia.

Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu zaproponowało doprecyzowanie kilku przepisów. Propozycja ta zyskała akceptację senatorów, nie miał do niej zastrzeżeń także resort rolnictwa.

Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Paweł Michalak.

W ostatnim punkcie porządku posiedzenia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.

Po dyskusji senatorowie postanowili zaproponować skreślenie w rozpatrywanej nowelizacji przepisu przyznającego prawo do rekompensaty osobom, które pozostawiły nieruchomości poza obecnymi granicami Polski w związku z regulacją w 1951 r. granic między Polską a Rosją.

Jak powiedział obecny na posiedzeniu komisji wiceminister skarbu Paweł Piotrowski, przepis ten wybiega poza uregulowania będące w ustawie zabużańskiej.

Rekompensaty przysługują na mocy ustawy z 8 lipca 2005 r. o prawie do rekompensat z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Polski; jest to realizacja zobowiązania podjętego przez Polskę wobec zabużan. Zakłada ono rekompensatę w wysokości 20% wartości pozostawionego majątku.

Nowelizacja ustawy, przyjęta przez Sejm 8 września br., ujednolica przepisy z zakresu zobowiązań Agencji Nieruchomości Rolnych wobec Skarbu Państwa i określa sposób przekazywania środków na Fundusz Rekompensacyjny. Z tego funduszu będą wypłacane rekompensaty za mienie pozostawione poza obecnymi granicami Polski.

Pieniądze na Fundusz Rekompensacyjny mają pochodzić ze sprzedaży 400 tys. ha gruntów rolnych będących w zasobie agencji.

Jak zaznaczył wiceprezes ANR Wacław Klukowski, agencja będzie co roku przekazywała pieniądze na fundusz w formie kwartalnych zaliczek. W 2006 r. będzie to 280 mln zł, w 2007 r. - 400 mln zł, w 2008 r. - 430 mln zł, a w 2009 r. - 470 mln zł. W sumie na fundusz trafi 2,5 mld zł.

Wiceminister P. Piotrowski poinformował, że jeszcze w tym roku w urzędach wojewódzkich rozpocznie się tworzenie rejestrów zabużan i nastąpią pierwsze wypłaty. Według szacunków, na rekompensaty oczekuje jeszcze 80 tys. osób.

Zabużanie, którym przyznano prawo do rekompensaty, mogą także otrzymać ją w postaci nieruchomości rolnej. Przedstawiciel ANR poinformował, że w czasie obowiązywania ustawy odbyło się już 1661 przetargów z udziałem zabużan, z których 1596 wygrali. Do końca czerwca tego roku otrzymali oni łącznie 3680 ha o wartości prawie 57 mln zł.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji podczas posiedzenia plenarnego Izby wyznaczono senatora J. Chróścikowskiego.

* * *

Komisja Zdrowia przystąpiła do rozpatrywania ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. W posiedzeniu komisji wzięli udział m.in. Jarosław Pinkas, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Marek Lejk, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Konstanty Radziwiłł, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, Michał Gaca z Polskiego Towarzystwa Medycyny Ratunkowej, Jerzy Płókarz, prezes Krajowego Sztabu Ratownictwa Społecznej Sieci Ratunkowej, Iwona Zygmuntowicz z Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, Andrzej Janicki, przewodniczący Komisji Nauki i Postępu Technicznego Polskiego Lobby Przemysłowego.

Sejm uchwalił ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym 8 września br. Przewiduje ona m.in. utworzenie w urzędach wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (CPR), które będą przyjmować zgłoszenia z numeru alarmowego 112 i natychmiast informować odpowiednie służby o nagłych wypadkach.

Ustawa zakłada dwojaki sposób finansowania ratownictwa medycznego: z budżetu państwa i przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Budżet będzie płacił tylko za świadczenia zdrowotne udzielane choremu w tzw. fazie przedszpitalnej, czyli od wypadku do momentu dowiezienia chorego do szpitala. Za świadczenia wykonane na oddziale ratunkowym będzie płacił NFZ. Utworzone zostaną zespoły koordynacji ratownictwa medycznego. W wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego będzie działał lekarz-koordynator.

W systemie ratownictwa mają współdziałać: szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego, w tym także lotnicze, oraz organy administracji rządowej, zajmujące się realizacją zadań z tego zakresu. Zespoły ratownictwa będą dzielić się na specjalistyczne (lekarz i pielęgniarka lub ratownik, co najmniej trzy osoby) i podstawowe (bez lekarza, co najmniej dwie osoby).

Ponadto w ustawie znalazły się zapisy: o obowiązkowej edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach, a także o ustanowieniu 13 października dniem ratownictwa medycznego.

Ustawa ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2007 r. Na ratownictwo medyczne w przyszłym roku ma być przeznaczone z budżetu państwa ponad 1,2 mld zł.

Podczas dyskusji członkowie komisji zaproponowali poprawki do rozpatrywanej ustawy. Postanowiono, że głosowania nad zgłoszonymi poprawkami zostaną przeprowadzone na następnym posiedzeniu komisji.

* * *

21 września 2006 r.

Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniu zamkniętym zapoznała się ze stanem realizacji rozpoczętego w 2001 r. programu przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, kierunkami działań Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie dalszej przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz stanem realizacji zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej przyjętych w ramach planowania obronnego w NATO.

W drugiej części posiedzenia komisja zapoznała się z informacją na temat przygotowania infrastruktury lotniskowej i drogowej do przyjęcia samolotów wielozadaniowych F-16, ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu drogi ekspresowej S-8.

Przygotowania przebiegają zgodnie z planem, w pełni gotowe jest lotnisko w Krzesinach pod Poznaniem, które pierwsze przyjmie nowe samoloty. Trwają prace w Łasku, dokąd maszyny trafią w 2008 roku. Położone w pobliżu baz lotniczych drogi zaopatrzenia także nie wzbudziły zastrzeżeń, ponieważ z dróg powiatowych i gminnych stały się drogami krajowymi. "Nie będzie problemów z przejezdnością i zaopatrzeniem" - powiedział przewodniczący komisji senator Franciszek Adamczyk.

Polska kupiła od Stanów Zjednoczonych 48 wielozadaniowych F-16 C/D. Pierwsze dwa przylecą 8 listopada, do końca roku będzie ich osiem. Dostawa całej partii ma się zakończyć w 2008 roku, pełną zdolność operacyjną przewiduje się na 2012 rok.

Po dyskusji komisja zaakceptowała przedstawioną informację.

* * *

Komisja Zdrowia kontynuowała rozpatrywanie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. W posiedzeniu komisji wzięli udział m.in. Władysław Puzoń i Janusz Adamczewski z Ministerstwa Zdrowia, Renata Górna z OPZZ, Lech Barycki z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych.

Po dyskusji i głosowaniach członkowie komisji postanowili rekomendować Izbie wprowadzenie 22 poprawek do ustawy.

Przyjęto m.in., że wysokość środków na finansowanie zadań ratownictwa medycznego w projekcie ustawy budżetowej na dany rok nie może być niższa niż kwota planowana na ten cel w poprzednim roku. Poprawkę tę proponowali już wcześniej posłowie z sejmowej Komisji Zdrowia, jednak nie zgodził się na nią rząd.

Senatorowie zdecydowali też, że lekarze, którzy pracują w szpitalnych oddziałach ratunkowych i w zespołach ratownictwa medycznego, a nie mają specjalizacji w tej dziedzinie, będą musieli ją zrobić do końca 2015, a nie - jak chciał Sejm - do końca 2020 r.

Komisja zdecydowała również, że w zespołach ratownictwa medycznego do tego czasu mogą pracować lekarze medycyny rodzinnej. W ustawie przyjętej przez Sejm nie wymieniono lekarzy tej specjalizacji.

Senatorowie chcą także, by w ustawie znalazł się zapis mówiący o tym, że minister zdrowia prowadzi bieżący monitoring funkcjonowania systemu ratownictwa, w tym zbiera od wojewodów lub lekarzy-koordynatorów informacje na temat zasobów systemu i wydarzeń mogących powodować zwiększone zapotrzebowanie na jednostki ratownicze na danym terenie.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji na posiedzeniu plenarnym Izby wyznaczono senatora Władysława Sidorowicza.

Wniosek mniejszości komisji przedstawi senator Michał Okła.

26 września 2006 r.

Komisja Zdrowia na swym posiedzeniu zapoznała się z problemami osób z zespołem ADHD.

W posiedzeniu komisji wzięli udział m.in.: Marek Ludwik Grabowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Sławomir Kłosowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Jacek Grabowski z Narodowego Funduszu Zdrowia, Ilona Lelito, prezes Polskiego Towarzystwa ADHD, Teresa Wejner z Biura Rzecznika Praw Dziecka, Tomasz Wolańczyk, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego AM w Warszawie.

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Zaburzenie to charakteryzuje się obecnością trwałych wzorców zachowania układających się w triadę objawów: problemy z utrzymaniem uwagi, z kontrolą impulsywności oraz nadmierna ruchliwość.

ADHD występuje na całym świecie, we wszystkich kulturach. Rozpowszechnienie ADHD, w zależności od badanej grupy i użytych kryteriów diagnostycznych, jest oceniane między 1 a 20%, najczęściej podaje się obecnie wartości między 3 a 8% dzieci w wieku szkolnym.

Dzieci i nastolatki z ADHD stanowią problem dla samych siebie, swoich rodzin i szkół. Wysoki poziom aktywności, impulsywności i brak koncentracji uwagi osłabia ich rozwój społeczny, emocjonalny i akademicki.

Jako młodzi dorośli osoby z ADHD częściej się przemieszczają, rzadziej niż ich rówieśnicy mieszkają razem ze swoimi rodzicami, częściej miewają wypadki samochodowe. Są bardziej niedojrzali emocjonalnie i impulsywni oraz, kiedy zostają rodzicami, bardziej negatywnie oceniają własne dzieci. Mają też więcej kłopotów z pracą i trudniej nawiązują kontakty z innymi ludźmi.

Leczenie zespołu hiperkinetycznego jest zwykle leczeniem wieloletnim i czynnie angażującym lekarza, rodzinę i szkołę pacjenta. Dzieci, u których zastosowano więcej rodzajów interwencji, lepiej funkcjonują po 1-3 latach leczenia niż dzieci, u których ograniczono się tylko do jednego rodzaju działań. Długotrwała, bezpieczna i skuteczna farmakoterapia jest metodą o udowodnionej skuteczności w leczeniu ADHD i powinna być stosowana u dzieci, u których sama modyfikacja metod wychowawczych oraz inne metody terapii nie dają wystarczającego efektu lub nie mogą być zastosowane.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Ustawodawcza na wspólnym posiedzeniu kontynuowały pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu prac podwodnych.

Komisje rozpatrzyły przedstawiony przez wnioskodawców projekt ustawy, wprowadziły do niego poprawki i postanowiły wnieść o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu ustawy oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Do projektu dołączono informację o pozostawaniu projektu ustawy poza obszarem regulacji prawa Unii Europejskiej.

Ustalono, że wspólne sprawozdanie komisji w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu prac podwodnych na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

* * *

W pierwszym punkcie porządku posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej minister w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Teresa Lubińska przedstawiła założenia budżetu zadaniowego.

"Budżet zadaniowy jest faktyczną realizacją zapisów art. 35 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że <<Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów>>. Planuje się, iż budżet państwa w układzie zadaniowym zostanie sporządzony po raz pierwszy w roku 2009. Będzie on obejmował wydatki budżetów ministrów, wojewodów i samorządowych kolegiów odwoławczych".

Projekt budżetu zadaniowego na rok 2007 przygotowano dla części 38 - "Szkolnictwo Wyższe".

W kolejnym punkcie porządku dziennego zaproszony na posiedzenie Olgierd Mikosz zaprezentował autorski projekt niekonwencjonalnych metod transportu miejskiego (MISTER): sieć linii szynowych z przesuwającymi się pod nimi gondolami, które mogą przewozić pasażerów lub towary. Obecny na posiedzeniu komisji prof. Włodzimierz Choromański z Politechniki Warszawskiej, jako jeden z recenzentów, wydał pozytywną opinię o przedstawionym projekcie.

Następnie senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej oraz zaproszeni goście - przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki, zastępca dyrektora Departamentu Energetycznego Zbigniew Kamieński i naczelnik w Departamencie Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Cezary Komorowski - zapoznali się z projektem znakowania paliw bezakcyzowych, zaprezentowanym przez OSC Polska Spółka z o.o. w Jędrychowie. Przedstawiciele spółki Józef Kowalewski i Jan Brodowski zaproponowali zastosowanie nieusuwalnego znacznika "MARKER" - zatwierdzonego przez Centralne Laboratorium Naftowe - do oleju napędowego sprzedawanego na terytorium RP. Jak stwierdzili, proponowany system nie wymaga uzgodnień z UE, gdyż w rozwiązaniach dotyczących produktów akcyzowych stosowane są przepisy narodowe. Podobne rozwiązania były i są stosowane w krajach unijnych, co znacznie przyczynia się do rozwoju gospodarki i eliminuje obrót paliw w szarej strefie.

* * *

Komisja Ustawodawcza przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o likwidacji niepodjętych depozytów.

W posiedzeniu wziął udział Krzysztof Józefowicz - podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.

Ustawa jest nowym aktem prawnym, który reguluje problematykę likwidacji niepodjętych depozytów w miejsce dotychczas obowiązującego w tych kwestiach dekretu z 18 września 1954 r. o likwidacji nie podjętych depozytów i nie odebranych rzeczy oraz wydanych na podstawie art. 6 tego dekretu: rozporządzenia Rady Ministrów z 16 marca 1971 r. w sprawie orzekania o przejęciu depozytów na własność Państwa oraz zmieniającego go rozporządzenia z 1 marca 1984 r.

Ustawa zawiera również obszerną nowelizację Kodeksu postępowania cywilnego. Nadaje nowe brzmienie całemu Działowi V k.p.c. w zakresie dotyczącym złożenia przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego, zwrotu depozytu lub jego likwidacji.

Zasadniczą przyczyną leżącą u podstaw uchwalenia ustawy było wydanie przez Trybunał Konstytucyjny 16 marca 2004 r. wyroku, który stwierdzał niezgodność z konstytucją RP art. 6 dekretu z 18 września 1954 r., wydanego na jego podstawie rozporządzenia oraz niektórych przepisów Kodeksu postępowania karnego w zakresie, w jakim nie przewidywały one możliwości sądowej kontroli postanowienia prokuratora o przejściu depozytu na rzecz Skarbu Państwa.

Wyrok ten został ogłoszony w Dzienniku Ustaw z 30 marca 2004 r. i z tym dniem orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego weszło w życie.

Trybunał Konstytucyjny stwierdził niezgodność przepisu art. 6 z art. 92 ust. 1 konstytucji, ponieważ nie zawierał on wytycznych, jakimi ma kierować się Rada Ministrów przy wydawaniu aktu wykonawczego, w związku z czym upoważnienie zawarte w przepisie miało charakter blankietowy. Z kolei niezgodność z art. 64 ust. 3 konstytucji wynikała z faktu przekazania do unormowania w drodze rozporządzenia spraw o znaczeniu istotnym dla realizacji konstytucyjnych wolności i praw człowieka, jakim jest ograniczenie prawa własności - kwestie te powinny być normowane wyłącznie w drodze ustawy.

Niekonstytucyjność delegacji do wydania aktu wykonawczego spowodowała zakwestionowanie całego rozporządzenia i stwierdzenie, że z przyczyn wskazanych wyżej również rozporządzenie Rady Ministrów nie spełniało kryteriów art. 92 ust. 1 oraz art. 64 ust. 3 konstytucji. Trybunał Konstytucyjny przychylił się także do zarzutu niekonstytucyjności przepisów k.p.k. ponieważ naruszały one, zdaniem trybunału, prawo jednostki do sądu oraz pozbawiały drogi sądowej stronę pragnącą dochodzić swoich praw.

W art. 1 ustawy określa się cel ustawy oraz zakres podmiotowy ustawy, czyli grupę instytucji, które przechowując depozyty, są objęte przepisami ustawy. Są to jednostki sektora finansów publicznych wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Katalog ten nie obejmuje banków i przedsiębiorstw państwowych, które były objęte dotychczas obowiązującymi przepisami dekretu.

Ustawa zawiera słowniczek w art. 2, w którym definiuje pojęcie depozytu, jednostki sektora finansów publicznych oraz likwidacji niepodjętego depozytu.

W art. 4 ustawy stanowi się, że likwidacja niepodjętego depozytu następuje z mocy prawa. W dalszych przepisach szczegółowo reguluje się kwestie niepodjęcia depozytu, terminów odbioru, zawiadomień, wezwań, depozytów łatwo psujących się oraz rozłożenia kosztów przechowywania i sprzedaży depozytu.

W przepisach zmieniających Kodeks postępowania cywilnego ustawodawca zawarł w Dziale V rozwiązania prawne dotyczące kwestii złożenia przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego, zwrotu depozytu sądowego osobie uprawnionej oraz przepisy regulujące postępowanie sądowe w sprawach o stwierdzenie likwidacji niepodjętego depozytu.

Po dyskusji i głosowaniu Komisja Ustawodawcza postanowiła wnieść 6 poprawek do ustawy, w większości doprecyzowujących, o charakterze legislacyjnym. Poprawki merytoryczne to m.in. zmiana, zgodnie z którą w razie braku możliwości doręczenia wezwania do odbioru depozytu lub nieustalenia uprawnionego przechowujący depozyt będzie obowiązany dokonać wezwania poprzez jego wywieszenie na tablicy informacyjnej w swojej siedzibie na okres 6 miesięcy. Komisja przyjęła też poprawkę wydłużającą vacatio legis ustawy do 3 miesięcy.

Ustalono, że sprawozdanie komisji na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

W drugim punkcie porządku posiedzenia Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Ustawa jest wynikiem inicjatywy senackiej podjętej w celu wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 grudnia 2005 r. Wyrokiem tym trybunał orzekł o niezgodności art. 19 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zakresie, w jakim ogranicza ona przesłankę wyłączenia sędziego jedynie do stosunku osobistego, pomijając inne okoliczności, które mogą mieć wpływ na ocenę bezstronności sędziego, z art. 45 ust. 1 konstytucji. Uznał, że względna przesłanka wyłączenia sędziego przewidziana w ustawie - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tj. stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do bezstronności sędziego, ogranicza wyraźnie zakres sytuacji, które mogą być uwzględniane jako podstawa wyłączenia sędziego. W Kodeksie postępowania karnego oraz w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym względnymi przesłankami wyłączenia są okoliczności, które mogłyby wywołać uzasadnione wątpliwości co do bezstronności sędziego w danej sprawie.

Od momentu wejścia w życie wyroku, tj. od 21 grudnia 2005 r., przepis art. 19 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w zakwestionowanym zakresie jest niezgodny z konstytucją. Trybunał Konstytucyjny wskazał, że zmiana ustawodawcza "powinna nastąpić w możliwie krótkim terminie, ponieważ utrzymywanie istniejącego stanu rzeczy, a więc bez wskazanej interwencji ustawodawczej, przez dłuższy okres może naruszać zasadę zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa wyrażoną w art. 2 konstytucji".

W nowelizacji przewidziano, że względną przesłanką wyłączenia sędziego będzie istnienie okoliczności tego rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności sędziego w danej sprawie. Przesłanka ta będzie na tyle szeroka, że swym zakresem pojęciowym obejmie także dotychczasową względną przesłankę wyłączenia sędziego. Ustawa została uchwalona w wersji zaproponowanej w inicjatywie ustawodawczej.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Po dyskusji członkowie komisji stwierdzili, że ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, i postanowili wnieść o jej przyjęcie bez poprawek.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Jarosława Chmielewskiego.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska zapoznali się z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zasady konstrukcji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013, który został w lipcu przyjęty przez rząd i wysłany do akceptacji Komisji Europejskiej, przedstawił Jan Krzysztof Ardanowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

PROW to ponad 15 mld euro - głównie na modernizację gospodarstw wiejskich. Wiceminister podkreślił, że przekazanie programu KE nie zamyka możliwości wprowadzania do niego zmian. Możliwe będzie przesuwanie pieniędzy w ramach czterech głównych osi programu.

PROW przesłany do KE zakłada m.in. wsparcie działalności pozarolniczej, aktywizację ludności wiejskiej, która ma polegać na współfinansowaniu inwestycji w rozwój usług na wsi, drobnej wytwórczości, robót budowlanych, magazynowania towarów. Wsparcie ma otrzymać też przetwórstwo rolno-spożywcze, zwłaszcza lokalne przetwórstwo oraz sprzedaż bezpośrednią w powiązaniu z promocją produktów regionalnych. Ponadto rolnicy będą mogli ubiegać się o unijne środki w ramach 8 programów tzw. rolno-środowiskowych (np. rolnictwo ekologiczne, ochrona wód).

Wiceminister wyjaśnił, że przystępując do prac nad PROW, resort rolnictwa przeprowadził analizę sytuacji polskiej wsi oraz sytuacji międzynarodowej. "W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że sytuacja międzynarodowa jest zagrożeniem dla rolnictwa. Nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie" - powiedział.

Jak stwierdził, w ramach procesu globalizacji Europa będzie za kilka lat narażona na import dużej ilości taniej żywności z innych regionów świata. Wprawdzie kraje UE, przede wszystkim Francja, nie chcą zgodzić się na ustępstwa w ramach negocjacji ze Światową Organizacją Handlu (WTO), jednak proces napływu taniej żywności na i tak już nasycony rynek europejski będzie postępował.

Dlatego, jak wyjaśnił wiceminister J.K. Ardanowski, podstawowym argumentem, który musi być brany pod uwagę przy wyborze priorytetów PROW, jest fakt, że nasi bliscy sąsiedzi - Rosja i Ukraina - w najbliższych latach zamierzają intensywnie rozwijać własne rolnictwo.

Podkreślił, że Rosja dysponuje dużymi funduszami z sektora paliwowego i te pieniądze lokuje w zakłady rolne, kombinaty rolno-przemysłowe, nowe maszyny i urządzenia. "Bierzemy pod uwagę, że te kraje, które przez długie lata były importerem żywności, za moment staną się dużymi producentami" - powiedział. Dodał, że Ukraina, która dotychczas była spichlerzem Europy, w ciągu kilku lat zamierza rozwinąć produkcję zboża. Już obecnie ten kraj produkuje 36-40 mln ton zbóż rocznie, a w planach ma ponad 100 mln ton.

"Biorąc pod uwagę aspekty globalne, musimy powiedzieć, że jeżeli byśmy postawili na obszarach wiejskich tylko na rolnictwo, to byśmy byli wobec rolników nieuczciwi. Zwiększenie produkcji żywności w jednym gospodarstwie zaowocuje tym, że w innym ta produkcja musi się zmniejszyć. Innych możliwości nie ma" - ocenił wiceminister. Jednak - jego zdaniem - są też argumenty, które przemawiają za koniecznością dofinansowywania gospodarstw rolnych. Przede wszystkim są one w dużo gorszej sytuacji ekonomicznej niż ich europejscy konkurenci. Poza tym w Polsce jest przewaga małych i średnich gospodarstw i "wygląda na to, że zmiany strukturalne na wsi nie będą zachodzić szybko".

"Ze względu na brak alternatywy ludzie będą pozostawali na wsi. PROW pokazuje, że chcemy wesprzeć różne aspekty polskich obszarów wiejskich, dając każdemu na wsi pewną szansę. To jest program zarówno dla rolnictwa towarowego, jak i dla tych, którzy będą chcieli z rolnictwa odchodzić" - dodał wiceminister.

W dalszej części posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o uruchomieniu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej. Stronę rządową reprezentował Marek Zagórski - sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Po dyskusji komisja postanowiła przyjąć ustawę bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie komisji na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Paweł Michalak.

W ostatnim punkcie porządku posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, ustawy o związkach zawodowych rolników indywidualnych oraz ustawy o izbach rolniczych. W tej części posiedzenia wziął udział Władysław Serafin - prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.

Po dyskusji senatorowie zdecydowali o przyjęciu ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora Michała Wojtczaka.

* * *

Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą na posiedzeniu wyjazdowym w Domu Polonii w Pułtusku zapoznała się z informacją Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" na temat głównych kierunków działalności tej organizacji.

Ogólną informację na temat działalności stowarzyszenia przedstawił prezes Andrzej Stelmachowski. Następnie Maria Piotrowicz, sekretarz Zarządu Krajowego, zaprezentowała strukturę oddziałów i Domów Polonii Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", a także omówiła kwestie związane z nauczaniem języka polskiego. Działania stowarzyszenia w zakresie wspierania kultury i sportu polonijnego przedstawił członek Zarządu Krajowego Mariusz Grudzień.

Prof. Ryszard Brykowski omówił działalność Ośrodka do spraw Polskiego Dziedzictwa Kulturowego poza Granicami Kraju, afiliowanego przy Stowarzyszeniu "Wspólnota Polska".

Biuletyn wydawany przez "Wspólnotę Polską" przedstawił Andrzej Chodkiewicz, dyrektor Biura Zarządu Krajowego.

Kazimierz Jurczak, skarbnik stowarzyszenia, przedstawił syntetyczną informację na temat finansów "Wspólnoty Polskiej".

* * *

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na swym posiedzeniu zapoznała się z planowanymi zmianami w oświacie.

W posiedzeniu komisji wzięli udział Stanisław Sławiński - podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Magdalena Wantała-Szumera - naczelnik Wydziału Wychowania w Departamencie Młodzieży i Wychowania MEN, Zofia Stypińska - zastępca dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN.

Wiceminister S. Sławiński przedstawił członkom komisji planowane zamierzenia resortu w zakresie wychowania i kształcenia młodzieży, a także ustosunkował się do pytań i wątpliwości zgłoszonych przez senatorów.

 

27 września 2006 r.

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wniosek senatora Andrzeja Persona o odwołanie go z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz powołanie go do Komisji Obrony Narodowej.

Na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja postanowiła przedłożyć Izbie projekt uchwały zgodnie z wnioskiem senatora.

Na sprawozdawcę wniosku komisji w tej sprawie w czasie obrad plenarnych Senatu wyznaczono senatora Dariusza Góreckiego.

W drugim punkcie porządku posiedzenia Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła projekt uchwały Prezydium Senatu zmieniającej uchwałę nr 6 Prezydium Senatu z 1 lipca 1996 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu otrzymywania przez senatorów dzienników urzędowych, druków senackich i sejmowych oraz kopert do korespondencji związanej z wykonywaniem mandatu. Po dyskusji komisja jednogłośnie postanowiła pozytywnie zaopiniować rozpatrywany projekt uchwały.

* * *

Na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu senatorowie omawiali plan pracy komisji na najbliższe miesiące tego roku. Przewodnicząca komisji senator Krystyna Bochenek przedstawiła tematy prac legislacyjnych, które toczą się w Sejmie i w niedługim czasie zostaną skierowane do Senatu. Ponadto omówiono wdrażanie uchwały Senatu w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego.

Zaproszony na posiedzenie komisji poseł Bogdan Zdrojewski przedstawił wyniki prac zespołu sejmowego dotyczące podejmowania przez Sejm RP uchwał okolicznościowych.

* * *

Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji o przystąpieniu Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji o prawie właściwym dla zobowiązań umownych, otwartej do podpisu w Rzymie w dniu 19 czerwca 1980 roku, oraz do Pierwszego i Drugiego Protokołu w sprawie jej wykładni przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2005 r.

W posiedzeniu komisji wziął udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Andrzej Duda.

Po dyskusji komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Dariusza Bachalskiego.

28 września 2006 r.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Ustawa jest wynikiem inicjatywy senackiej podjętej w celu wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 grudnia 2005 r. Wyrokiem tym trybunał orzekł o niezgodności art. 19 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zakresie, w jakim ogranicza przesłankę wyłączenia sędziego jedynie do stosunku osobistego, pomijając inne okoliczności, które mogą mieć wpływ na ocenę bezstronności sędziego, z art. 45 ust. 1 konstytucji. Uznał, że względna przesłanka wyłączenia sędziego przewidziana w ustawie - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tj. stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do bezstronności sędziego, ogranicza wyraźnie zakres sytuacji, które mogą być uwzględniane jako podstawa wyłączenia sędziego. W Kodeksie postępowania karnego oraz w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym względnymi przesłankami wyłączenia są okoliczności, które mogłyby wywołać uzasadnione wątpliwości co do bezstronności sędziego w danej sprawie.

Od momentu wejścia w życie wyroku, tj. od 21 grudnia 2005 r., przepis art. 19 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w zakwestionowanym zakresie jest niezgodny z konstytucją. Trybunał Konstytucyjny wskazał, że zmiana ustawodawcza "powinna nastąpić w możliwie krótkim terminie, ponieważ utrzymywanie istniejącego stanu rzeczy, a więc bez wskazanej interwencji ustawodawczej, przez dłuższy okres może naruszać zasadę zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa wyrażoną w art. 2 konstytucji".

W nowelizacji przewidziano, że względną przesłanką wyłączenia sędziego będzie istnienie okoliczności tego rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności sędziego w danej sprawie. Przesłanka ta będzie na tyle szeroka, że swym zakresem pojęciowym obejmie także dotychczasową względną przesłankę wyłączenia sędziego. Ustawa została uchwalona w wersji zaproponowanej w inicjatywie ustawodawczej.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Po dyskusji komisja postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

W drugim punkcie porządku posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji o przystąpieniu Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji o prawie właściwym dla zobowiązań umownych, otwartej do podpisu w Rzymie w dniu 19 czerwca 1980 roku, oraz do Pierwszego i Drugiego Protokołu w sprawie jej wykładni przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2005 r.

Ustawa ma na celu wyrażenie zgody na dokonanie przez prezydenta ratyfikacji Konwencji o przystąpieniu Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji o prawie właściwym dla zobowiązań umownych oraz do Pierwszego i Drugiego Protokołu w sprawie jej wykładni przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.

Konieczność wyrażenia uprzedniej zgody na ratyfikację w formie ustawy wynika z art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji, który nakłada taki obowiązek w sytuacji, gdy umowa dotyczy spraw uregulowanych w ustawie.

Na mocy Konwencji o przystąpieniu (zwanej akcesyjną) tzw. nowe państwa członkowskie, w tym Polska, przystępują do Konwencji o prawie właściwym dla zobowiązań umownych podpisanej w Rzymie 19 czerwca 1980 r., zwanej Konwencją rzymską, oraz Pierwszego Protokołu w sprawie wykładni przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich i Drugiego Protokołu przyznającego Trybunałowi Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich pewne uprawnienia do dokonywania wykładni Konwencji rzymskiej.

Konwencja rzymska ustanawia normy kolizyjne w zakresie zobowiązań umownych dla państw członkowski UE. Celem tych norm jest określanie prawa właściwego w zakresie zobowiązań umownych w sytuacjach gdy wykazują one związek z prawem różnych państw. Konwencja nie ma zastosowania do spraw z zakresu stanu cywilnego, zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych osób fizycznych, zobowiązań umownych dotyczących testamentów i dziedziczenia, majątkowych stosunków rodzinnych, zapisów na sąd polubowny i umów o właściwość sądu, prawa spółek, stowarzyszeń i osób prawnych oraz dowodów i postępowania.

Celem Pierwszego protokółu jest przyznanie jurysdykcji Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości w zakresie dokonywania wykładni Konwencji o prawie właściwym dla zobowiązań umownych. Protokół ten wskazuje także sądy właściwe do zwracania się do trybunału o wydanie orzeczenia. W Polsce sądami tymi będą: Sąd Najwyższy i Naczelny Sąd Administracyjny. Drugi Protokół ma na celu umożliwić stosowanie Pierwszego przed wejściem w życie Konwencji rzymskiej w stosunku do wszystkich państw członkowskich UE.

Po dyskusji komisja postanowiła przyjąć ustawę bez poprawek.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu