Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

1 grudnia 1998 r.

Komisja Ochrony Środowiska zapoznała się z realizacją programu zalesień kraju. Relację z realizacji tego programu przekazała członkom komisji Zofia Chrempińska, wicedyrektor w Departamencie Leśnictwa, Ochrony Przyrody i Krajobrazu MOŚZNiL. Wicedyrektor przypomniała, że program zwiększania lesistości został przyjęty przez Radę Ministrów w 1995 roku i nie jest on programem rządowym w rozumieniu ustawy o planowaniu przestrzennym, nie jest zatem wpisany na listę zadań rządowych. Mówczyni powołała się na materiały dostarczone komisji, zawierające szczegółową relację z zalesień. Dodała jednak, że od początku realizacji programu zalesiono 68 tysięcy ha gruntów, w tym 43 tysiące ha państwowych i 25 tysięcy ha niepaństwowych. Krajowy program zwiększania lesistości przewiduje zalesienie 700 tysięcy hektarów. Z. Chrempińska przedstawiła również problemy związane z pozyskiwaniem gruntów pod zalesienia oraz środków finansowych na zalesienia, m.in. wielkości pozyskiwanych środków z funduszu PHARE. Następnie odpowiadała na liczne pytania senatorów, które skupiały się wokół kontrowersji związanych z przygotowaniem informacji i danych w Polsce, a przekazywanych do instytucji dysponujących środkami PHARE. Do dyskusji i wyjaśnień włączył się wiceminister w MOŚZNiL Janusz Radziejowski, który stwierdził, że fundusze na tzw. zielone inwestycje są coraz skromniejsze. Natomiast środki PHARE są trudne do pozyskania, gdyż są obwarowane wieloma trudnymi do spełnienia warunkami.

Zaproszeni na posiedzenie komisji przedstawiciele NFOŚiGW omówili zaangażowanie funduszu w realizację programu zalesień. Na zakończenie dyskusji senatorowie zwrócili się o przedstawienie komisji pisemnego wyjaśnienia, dlaczego tak słabe jest wykorzystanie środków pomocowych z Unii Europejskiej

W tym samym dniu Komisja Ochrony Środowiska zapoznała się z efektami prac w resorcie ochrony środowiska w odniesieniu do strategii edukacji ekologicznej.

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa (podsekretarz stanu Janusz Radziejowski, dyrektor Biura Edukacji i Komunikacji Społecznej Anna Kalinowska) i z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Maria Zajączkowska - prezes oraz Lech Płotkowski - zastępca prezesa), a także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Finansów oraz Ligi Ochrony Przyrody.

Założenia Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej przedstawił wiceminister Janusz Radziejowski. Wiceminister omówił podstawowe założenia planu, cele edukacji, międzynarodowe zobowiązania w tej kwestii, organizację edukacji w Polsce, zarówno szkolnej, jak i pozaszkolnej, rolę organizacji pozarządowych, poinformował również, że przygotowywany jest program wykonawczy do Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. Przedstawił dużą rolę Narodowego Funduszu we wdrażaniu idei edukacji ekologicznej. Prezes Ligi Ochrony Przyrody Władysław Skalny zapoznał senatorów z dorobkiem i wieloletnią działalnością ligi na polu edukacji ekologicznej. Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska L. Płotkowski przedstawił konkretne liczby mówiące o zakresie udzielanego przez fundusz wspomagania edukacji. I tak np. co roku kwoty na edukację zwiększają się, dotacje z kwoty 3,5 mln zł w 1995 roku wzrosły do kwoty 22 mln zł w 1998 roku, chociaż zapotrzebowanie jest oczywiście dużo większe. Prezes M. Zajączkowska mówiła o problemach edukacji ekologicznej na wsi i o sposobach ich rozwiązania.

16 grudnia 1998 r.

Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz o zmianie ustawy o uposażeniu byłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W poprawce zgłoszonej przez senatorów Władysława Bartoszewskiego i Stanisława Gogacza, a zasygnalizowanej wcześniej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, zaproponowano rozszerzenie uprawnień do świadczeń leczniczych na personel konsularny akredytowany w Polsce. Brak zapisu uprawniającego personel konsularny do świadczeń leczniczych może spowodować problemy interpretacyjne, w wyniku których wspomniana grupa pracowników dyplomatycznych mogłaby mieć problemy z dostępem do świadczeń medycznych - podkreślali senatorowie. Komisja przyjęła ustawę wraz zaproponowaną poprawką.

17 grudnia 1998 r.

Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywały na wspólnym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz zmianie niektórych innych ustaw. Komisja przyjęła ustawę uchwaloną przez Sejm 16 grudnia bez poprawek. W trakcie posiedzenia komisji proponowane zmiany, których celem jest m.in. dostosowanie ustawy do wchodzącej w życie 1 stycznia 1999 r. ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, szczegółowo omówiła Anna Knysok, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. wprowadzenia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. W trakcie dyskusji senatorowie zadawali wiele pytań dotyczących reformy systemu ochrony zdrowia. W szczególności wyrazili obawę o funkcjonowanie służby zdrowia w pierwszych dniach wprowadzania reformy.

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem reformy ustrojowej państwa. Ustawa, uchwalona przez Sejm 16 grudnia, ma na celu uporządkowanie stanu prawnego, tzn. dostosowanie wszystkich pozostałych aktów prawnych, które do tej pory nie były jeszcze nowelizowane, do rozwiązań wynikających z ustaw ustrojowych, ustawy kompetencyjnej oraz w - pewnym zakresie - z tych dwóch ustaw wprowadzających reformę. W pierwszej części posiedzenia komisji istotę przedłożenia rządowego przedstawili posłowie I. Lipowicz, K. Marcinkiewicz oraz W. Puzyna. Głos zabrał także podsekretarz stanu w MSWiA J. Stępień. W trakcie dyskusji wiele kontrowersji wzbudziła zaproponowana w ustawie organizacja izb rolniczych. Senatorowie zastanawiali się też nad zasadnością powołania komisji heraldycznej - nowej struktury finansowanej z budżetu państwa. Szeroką dyskusję wzbudziła kwestia refundacji jednostkom samorządu terytorialnego kosztów wynikających z ustawowych ulg przysługujących niektórym osobom. Przedmiotem wnikliwej analizy ze strony senatorów była również sprawa szkół rolniczych oraz szkolnictwa artystycznego. Komisja zaproponowała przyjęcie przez Senat ustawy o zamianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem reformy ustrojowej państwa z dwiema poprawkami zgłoszonymi przez senatora Mieczysława Janowskiego.

W drugim punkcie porządku obrad komisji rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych oraz ustawy o dochodach samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000. Proponowana ustawa wprowadza definicję dochodu, będącego podstawą do określenia wysokości dodatków mieszkaniowych. Utrzymuje też w mocy do końca 1999 r. niektóre artykuły ustawy o finansowaniu gmin, którą z dniem 1 stycznia 1999 r. zastąpi ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000. Podczas dyskusji senatorowie uznali za w pełni uzasadnioną propozycję ustawowego określenia definicji dochodu i opowiedzieli się za szybkim wdrożeniem postanowień zawartych w ustawie. Komisja przegłosowała propozycję przyjęcia ustawy bez poprawek.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej rozpoczęła rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe", a także ustawy o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000. Komisja postanowiła kontynuować obrady na posiedzeniu 21 grudnia.

21 grudnia 1998 r.

Komisja Gospodarki Narodowej kontynuowała rozpoczęte 17 grudnia rozpatrywanie nowelizacji ustawy o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe". Komisja zaakceptowała wszystkie przedstawione przez Sejm poprawki i uznała, że ustawa może być przyjęta przez Senat bez poprawek.

Znowelizowana przez Sejm ustawa dopuszcza prowadzenie przez PKP działalności polegającej na sprzedaży mieszkań zakładowych. Przewiduje m.in., że najemcy mieszkań kolejowych oraz ich spadkobiercy mogą je kupować na raty. Nowe przepisy przedłużają o rok - do 31 grudnia 1999 r. - termin, w którym minister transportu mógłby wydzielać z PKP jednostki organizacyjne. Nowelizacja daje też pracownikom kolei zwalnianym na skutek zmian organizacyjnych lub redukcji zatrudnienia prawo do przechodzenia na emeryturę dla kobiet i mężczyzn odpowiednio po 35 i 40 latach pracy pod warunkiem, że co najmniej 15 lat przepracowali w PKP. Znowelizowana ustawa o PKP przewiduje również wydzielenie od 1 stycznia 1999 r. kolejowych zakładów opieki zdrowotnej i przekształcenie ich w samodzielne, publiczne zakłady.

Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła również ustawę o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000. Komisja nie wniosła poprawek do ustawy i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek.

22 grudnia 1998 r.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę o pracownikach sądów i prokuratury, nie wnosząc poprawek. W trakcie dyskusji senator Anna Bogucka-Skowrońska podkreśliła, że ustawa, zgłoszona przez rząd i przyjęta przez Sejm 18 grudnia, tworzy korpus pracowniczy sądów i prokuratury, daje tym pracownikom prawa, pozwala określić ich status materialny. Ustawa wiąże płace sędziego rejonowego z płacami pracowników obsługi. Zapis ten wywołał ożywioną dyskusję. Senatorowie wyrażali obawę, że takie powiązanie płac zahamuje wzrost uposażeń sędziowskich. Urzędnik administracyjny sądownictwa musi m.in. legitymować się średnim wykształceniem oraz mieć nieposzlakowaną opinię. Ustawa stanowi też, że podczas wykonywania czynności służbowych urzędnik sądownictwa nie może kierować się swymi poglądami politycznymi i religijnymi, a między małżonkami lub spokrewnionymi ze sobą urzędnikami nie może powstać układ podległości służbowej.

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o działach administracji rządowej. Istotą nowelizacji jest przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy o 3 miesiące, na dzień 1 kwietnia 1999 r. Obecny na posiedzeniu komisji J. Stępień, podsekretarz w MSWiA, wyjaśnił, że jednoczesne wprowadzanie reformy samorządowej, trzech innych reform wchodzących w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. oraz ustawy o działach administracji rządowej, która przewiduje możliwość głębokich zmian, mogłoby spowodować różnorodne zakłócenia. Dodał, że konieczne jest przedłużenie vacatio legis ustawy, aby mieć czas na zharmonizowanie przepisów, przede wszystkim prawa budżetowego. Po wysłuchaniu przedstawiciela rządu komisja postanowiła nie zgłaszać poprawek do rozpatrywanej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek.

KONTAKTY MIĘDZYNARODOWE

17 grudnia br. wizytę w Senacie RP złożyli przedstawiciele Ukraińsko-Polskiej Grupy Parlamentarnej w Radzie Najwyższej Ukrainy. Delegacji przewodniczył Dmytro Pawłyczko. Gości przyjęła marszałek Alicja Grześkowiak. W spotkaniu uczestniczyli także przewodnicząca senackiej Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą - senator Janina Sagatowska, wiceprzewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej - senator Krzysztof Majka oraz przedstawiciel Polsko-Ukraińskiej Grupy Parlamentarnej - senator Jerzy Masłowski.

Marszałek A. Grześkowiak przypomniała, że dla Polski niezwykle ważne są relacje między naszymi państwami. Polska wielokrotnie wypowiadała się na forum międzynarodowym w sprawach ważnych dla Ukrainy. Polska - jak podkreśliła marszałek Senatu - uważa Ukrainę za swojego partnera strategicznego i dlatego rozwój gospodarczy Ukrainy, jej udana transformacja systemowa - są dla nas naprawdę ważne. Zdaniem marszałek, bliskie kontakty parlamentarne między Ukrainą i Polską mogą nie tylko ułatwić współpracę w wielu dziedzinach, ale także pomóc w rozładowaniu napięć, jakie z różnych powodów mogą powstawać.

Spotkanie delegacji ukraińskiej u marszałek Senatu trwało znacznie dłużej niż zakładał to program, a atmosfera nie miała charakteru oficjalnej wizyty, lecz przyjacielskiej rozmowy.

Dmytro Pawłyczko podkreślił, że kultura i historia naszych narodów wzajemnie się przenikają i wszelkie napięcia szkodzą zarówno Polsce, jak i Ukrainie. Jak stwierdził przewodniczący delegacji, Polska jest dziś ambasadorem Ukrainy na forum międzynarodowym i wzorem dokonywanych przemian.

W czasie spotkania mówiono o potrzebie współpracy na szczeblu komisji parlamentarnych, wymianie naukowej, współpracy transgranicznej. Wiele uwagi poświęcono relacjom państwo-kościół. Ukraińscy goście wyrazili nadzieję, że Polska dążąc do integracji z Unią Europejską nie zbuduje na swojej wschodniej granicy rowu uniemożliwiającego współpracę z Ukrainą.

* * *

18 grudnia br. wizytę w Senacie RP złożył przewodniczący Knesetu - parlamentu Izraela - Dan Tichon wraz z delegacją. Gości przyjęła marszałek Alicja Grześkowiak. W spotkaniu uczestniczył przedstawiciel senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Krzysztof Piesiewicz.

W rozmowie podkreślono, że historia i kultura narodów polskiego i żydowskiego jest wspólna. Dan Tichon, by dać przykład polskich wpływów w Izraelu, przypomniał, że regulamin Knesetu, stworzony przez prawników wykształconych w Polsce, jest wzorowany na regulaminie przedwojennego Sejmu polskiego, a w pierwszym okresie funkcjonowania Knesetu językiem izraelskiego parlamentu był język polski. Dlaczego więc dziś - zapytał przewodniczący Knesetu - tak mało łączy nasze narody?

Jedną z poruszonych kwestii były krzyże na żwirowisku w Oświęcimiu. Marszałek A. Grześkowiak podkreśliła, iż stanowisko władz polskich i polskiego kościoła jest w tej sprawie jednoznaczne. Senator K. Piesiewicz nazwał dostawianie krzyży na żwirowisku prowokacją szkodzącą Polsce. Ale rozwiązanie tego problemu - wyjaśniano izraelskim gościom - musi się odbyć na drodze prawnej.

Podczas spotkania poruszono także kwestie związane z reprywatyzacją.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment