Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

19 grudnia 2006 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Obrony Narodowej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego.

Na temat ustawy, będącej projektem prezydenckim, wypowiadali się m.in. szef kancelarii Prezydenta Aleksander Szczygło oraz wiceminister obrony narodowej Jerzy Winid. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, które wskazało na niekonstytucyjność niektórych zapisów i zaproponowało wprowadzenie zmian.

Rozpatrywana nowelizacja umożliwia prezydentowi ujawnienie raportu z weryfikacji żołnierzy WSI. Określa ona tryb ujawnienia informacji dotyczących działalności zlikwidowanych Wojskowych Służb Informacyjnych sprzecznej z celem istnienia tych służb i wykraczającej poza zakres ich ustawowych uprawnień.

W dyskusji senator Andrzej Łuczycki zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy. W głosowaniu nie uzyskał on akceptacji. Następnie przegłosowano wniosek o przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Uzyskał on poparcie większości Komisji Obrony Narodowej. Jak ustalono, wypracowane przez komisję stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego zarekomenduje Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator Czesław Rybka.

* * *

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrywała projekt ustawy budżetowej na rok 2007 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, dotyczących Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Sejmu, Krajowego Biura Wyborczego oraz Kancelarii Senatu.

Projekt budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów omówił i uzasadnił dyrektor generalny w tym urzędzie Jakub Skiba. O projektowanym w 2007 r. budżecie Kancelarii Prezydenta mówiła dyrektor Biura Finansowego Grażyna Druś. Budżet Kancelarii Sejmu przedstawiła szefowa kancelarii minister Wanda Fidelus. Na temat projektu budżetu Krajowego Biura Wyborczego informację przekazał kierownik tej instytucji minister Kazimierz Czaplicki. Projekt budżetu Kancelarii Senatu przedstawiła szefowa kancelarii minister Ewa Polkowska.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad ustawą został upoważniony minister rolnictwa i rozwoju wsi, w imieniu którego podczas posiedzenia głos zabierał podsekretarz stanu w tym resorcie Jan Krzysztof Ardanowski. Uwagi do ustawy zgłosiło Biuro legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja stanowi, że członkowie spółdzielni będą mogli prowadzić działalność jako grupy producenckie. Umożliwia ona spółdzielniom zrzeszanie się w grupy producenckie pod warunkiem, że w ich skład wchodzi co najmniej pięciu producentów jednego produktu. Dotychczas grupy producenckie mogli tworzyć tylko rolnicy indywidualni, osoby prawne i spółki. Ustawa wejdzie w życie w 30 dni po jej opublikowaniu, z wyjątkiem przepisów podatkowych, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2007 r.

Jak wyjaśniał podczas posiedzenia wiceminister J.K. Ardanowski, taka zamiana przepisów ma w większym stopniu zachęcić rolników i ułatwić im zakładanie grup producenckich. W ciągu pięciu lat obowiązywania ustawy powstało w Polsce zaledwie 126 takich grup.

Grupy producentów rolnych, które tworzą sami wytwórcy, mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej oraz ułatwienie wprowadzania produktów rolnych na rynek, np. poprzez wspólną sprzedaż, co spowoduje, że stają się oni bardziej konkurencyjni.

W opinii wiceministra, ułatwieniem dla tworzenia grup producenckich jest także zawarta w nowelizacji propozycja zniesienia podatku od osób prawnych oraz podatku od nieruchomości, gdyż właśnie opodatkowanie stanowiło główny czynnik zniechęcający rolników do zrzeszania się.

Sejmowa komisja rolnictwa podczas prac nad projektem opowiedziała się za dalszym zmniejszeniem opodatkowania grup producentów rolnych niż zostało to zaproponowane w przedłożeniu rządowym. Ostatecznie Sejm nie zaaprobował zmian wniesionych przez posłów. Zwolnione z podatku będą dochody rolników uzyskane w wyniku sprzedaży produktów rolnych oraz wydatki na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy i na szkolenia.

Na wsparcie grup producentów w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) w latach 2007-2013 przewidziano 130 mln euro. Grupy są wspierane przez pierwszych pięć lat działalności. Na przykład w pierwszym i drugim roku funkcjonowania mogą otrzymać równowartość 5% wartości sprzedanej produkcji rolnej, ale nie więcej niż 100 tys. euro. Są wystarczające środki dla 350 nowych grup producenckich.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej.

Stanowisko rządu w sprawie uchwalonej przez Sejm nowelizacji, wypracowanej na podstawie projektu poselskiego, przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J.K. Ardanowski. Uwagi szczegółowe zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Celem rozpatrywanej nowelizacji sejmowej była zmiana kompetencji w zakresie nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych. Uprawnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa z chwilą wejścia w życie ustawy przejmie minister właściwy do spraw rozwoju wsi.

Jak stwierdził podczas posiedzenia wiceminister J.K. Ardanowski, zmiana nadzoru jest pierwszym krokiem do przeprowadzenia reform w rolnictwie. Resort rolnictwa przygotowuje ustawę o ustroju rolnym, która m.in. przewiduje zmianę sposobu sprzedaży ziemi z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych. Jak dodał, resort skarbu nadal będzie miał wpływ na zatwierdzanie planów finansowych agencji. Będzie także odpowiadał za realizację ustawy zabużańskiej, która przewiduje wypłaty rekompensat za mienie pozostawione za wschodnią granicą Polski.

W opinii wnioskodawców projektu, przekazanie nadzoru nad agencją ministrowi rolnictwa jest uzasadnione rodzajem zadań realizowanych przez ANR, takich jak m.in. tworzenie i poprawa struktury obszarowej gospodarstw rodzinnych czy tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu ziemi.

Zmiana nadzoru nad ANR podporządkowuje także resortowi rolnictwa spółki hodowlane, które mają szczególne znaczenie dla rozwoju rolnictwa, gdyż wprowadzają postęp biologiczny w hodowli roślinnej i zwierzęcej. Ustawa ma wejść w życie 14 dni po jej opublikowaniu.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Józefa Łyczaka.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła do wiadomości informację rządu o konsekwencjach rozszerzenia Unii Europejskiej o nowe państwa członkowskie - Rumunię i Bułgarię - z dniem 1 stycznia 2007 r. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw zagranicznych Witold Sobków.

Następnie, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, komisja zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Referent: senator Jerzy Szymura.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Krzysztof Kurzydłowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marek Chrapek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Mariusz Orion-Jędrysek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Główny Urząd Statystyczny.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Janusz Witkowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Transportu.

Referent: senator J. Szymura.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Łączności Jacek Łosik.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Gospodarki.

Referent: senator Jacek Włosowicz.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy: COM(2006) 616, 647, 651, 652, 654, 662, 667, 668, 669, 670, 677, 692, 694, 696, 698, 710, 717, 719,

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy: COM(2006) 720, 730.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej zapoznał senatorów z projektem planu pracy komisji na I półrocze 2007 r. i zwrócił się o zgłaszanie ewentualnych propozycji do 2 stycznia 2007 r.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła nie zgłaszać poprawek do ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej.

Senatorowie zapoznali się z informacją na temat nowelizacji sejmowej, którą przekazali przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej: wicedyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej Krystyna Wyrwicka, naczelnik wydziału w tym departamencie Anna Prekurat oraz główny specjalista Jerzy Dworeńczyk. Ponadto wysłuchano opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustalono, że przyjęcie bez poprawek ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej zarekomenduje podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Janusz Kubiak.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych senatorowie zapoznali się z informacją przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Obrony Narodowej na temat szczytu NATO, który odbył się w Rydze w dniach 28-29 listopada br.

Podczas posiedzenia minister obrony narodowej Radosław Sikorski podkreślił, że był to pierwszy szczyt NATO, który odbył się na terenie byłego ZSRR. Tematem wiodącym był kwestia udziału sojuszu w misji stabilizacyjnej w Afganistanie w ramach operacji ISAF.

Podczas szczytu w Rydze starły się dwie koncepcje dotyczące przyszłego funkcjonowania Sojuszu: francuska, podkreślająca jego wojskowy charakter, bez rozwijania cywilnych operacji NATO, oraz amerykańska, postrzegająca pakt jako organizację bezpieczeństwa globalnego.

Poruszono także tematykę możliwości zaangażowania sojuszu w kwestie bezpieczeństwa energetycznego. W Rydze przywódcy państw NATO zaprosili do programu Partnerstwo dla Pokoju Serbię, Czarnogórę oraz Bośnię i Hercegowinę. Mówiono także o zagadnieniach związanych z dalszym rozwojem Sił Odpowiedzi NATO.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych podsekretarz stanu w MSZ Witold Waszczykowski mówił m.in. o misjach pokojowych i stabilizacyjnych prowadzonych przez NATO oraz o sposobie finansowania operacji przez kraje członkowskie sojuszu.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Ustawodawczej, podczas którego rozpatrzono wnioski zgłoszone podczas 23. posiedzenia Senatu, 14 grudnia br., w drugim czytaniu projektu ustawy o opiece Senatu nad Polonią i Polakami za granicą.

Komisje poparły 5 spośród zgłoszonych wniosków i wniosły o ich przyjęcie przez Izbę wraz z jednolitym projektem ustawy o opiece Senatu nad Polonią i Polakami za granicą oraz projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Do przedstawienia podczas trzeciego czytania dodatkowego sprawozdania połączonych komisji w tej sprawie upoważniono senatora Piotra Zientarskiego.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, podczas którego senatorowie zapoznali się z informacją zastępcy szefa Kancelarii Senatu Romualda Łanczkowskiego na temat dokumentu "Założenia do koncepcji współpracy Senatu RP z Polonią i Polakami za granicą".

Przedstawione w dokumencie dane zostały opracowane jako pomoc dla organów Senatu przy wypracowaniu nowej koncepcji współpracy z Polonią i Polakami na świecie na rok 2007 i lata następne z uwzględnieniem warunków ich krajów osiedlenia, szczególnych cech diaspory (Polonia, emigracja i Polacy poza granicami, zwłaszcza na Wschodzie) oraz potrzeb tych środowisk, sygnalizowanych korespondencyjnie i przy okazji wizyt zagranicznych przedstawicieli Senatu.

Na rok 2007 na zadania polonijne kancelaria zaplanowała środki finansowe w wysokości 75 000 tys. zł, co w porównaniu z 2006 r. stanowi wzrost o 46,2%. Zaproponowane zwiększenie wydatków na zadania programowe i inwestycyjne wynika z uzasadnionych potrzeb środowisk polonijnych i polskich na świecie. Szacując wydatki nad opiekę nad Polonią i Polakami za Granicą, uwzględniono wysokość zapotrzebowania zgłaszanego przez organizacje pozarządowe na dotacje celowe. Ma to na celu zapewnienie pomocy finansowej jak największej liczbie środowisk i zaspokojenie ciągle rosnących potrzeb polskiej diaspory.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej.

Stanowisko rządu w sprawie nowelizacji przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Michał Krupiński. Ponadto senatorowie wysłuchali informacji prezesa Polskiej Agencji Prasowej Piotra Skwiecińskiego, a także zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja dostosowuje przepisy ustawy o PAP do ustawy o finansach publicznych, co pozwoli utrzymać możliwość przyznawania agencji dotacji budżetowych. Jak stwierdzono, przepisy ustawy o PAP przed nowelizacją były zbyt ogólne i nie precyzowały, jakiego rodzaju dotacje, w jakim zakresie ani na jakie cele agencja może otrzymywać. Tymczasem, według obowiązującej od początku roku ustawy o finansach publicznych, budżet państwa może udzielać dotacji podmiotowych wyłącznie na ustawowo określone cele i w określonym zakresie. Nowelizacja ustawy o PAP wskazuje, że dotacje budżetowe mogą być przyznawane na: dostarczanie odbiorcom rzetelnych, bezstronnych i obiektywnych informacji z kraju i zagranicy, upowszechnianie stanowiska Sejmu, Senatu, rządu, prezydenta oraz innych organów państwa.

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja nie wywołała żadnych kontrowersji. Rozmawiano przede wszystkim o funkcjonowaniu PAP i jej obecnej sytuacji.

W głosowaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Piotra Boronia.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja przyjęła stanowisko w sprawie Rozgłośni Regionalnych Polskiego Radia:

"Po debacie na temat sytuacji Rozgłośni Regionalnych Polskiego Radia Komisja Kultury i Środków Przekazu Senatu RP zajęła zdecydowane stanowisko w sprawie poparcia ich autonomii.

Równocześnie Komisja Kultury i Środków Przekazu Senatu RP, doceniając rolę rozgłośni regionalnych, wnioskuje do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o zwiększenie kwoty przeznaczonej na dofinansowanie ich działalności.

Zgodnie z sugestiami senatorów finanse te mogłyby pochodzić między innymi
ze skuteczniejszej ściągalności abonamentu i bardziej sprawiedliwego podziału wpływów
z opłat abonamentowych.

Komisja zwróciła także uwagę na poprawę sytuacji materialnej dziennikarzy radiowych. Obecne uposażenia dziennikarskie są żenująco niskie co nie sprzyja wypełnianiu przez nich swoich obowiązków na profesjonalnym poziomie. Chodzi o tworzenie programów misyjnych, które są pracochłonne i wymagają rzetelności i wysokich kompetencji".

20 grudnia 2006 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Opinię na temat nowelizacji, uchwalonej na podstawie trzech projektów poselskich, przedstawił pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Mirosław Mielniczuk. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przedmiotem nowelizacji jest zmiana terminu wejścia w życie ustawy z 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w zakresie jej przepisów dotyczących podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, które mają ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, do czasu ustalenia prawa do emerytury. Osoby te w obecnym stanie prawnym nie podlegają temu obowiązkowi, gdyż ustawa z 12 maja 2006 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przesunęła jego wejście w życie z 1 czerwca 2006 r. na 1 stycznia 2007 r. Nowelizacja przyjęta przez Sejm 14 grudnia 2006 r. przesuwa po raz kolejny wejście w życie tego obowiązku, tym samym renciści prowadzący działalność gospodarczą nie mają, do 1 lipca 2007 r, obowiązku opłacania składek emerytalno-rentowych. Jak stwierdziło senackie biuro legislacyjne, oznacza to w praktyce mniejsze koszty prowadzonej działalności dla tej grupy, co jest społecznie oczekiwane, szczególnie zważywszy na termin uchwalenia nowelizacji. Natomiast z punktu widzenia systemowego utrzymuje się nierówność rencistów prowadzących działalność gospodarczą w stosunku do analogicznej grupy rencistów z tytułu niezdolności do pracy, świadczących pracę na podstawie stosunku pracy, podlegających obowiązkowi ubezpieczenia.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę, że rozpatrywana nowelizacja wchodzi pod obrady Senatu bardzo późno. Interesowano się także, co stanie się po 1 lipca 2007 r. Z informacji przekazanej przez przedstawiciela rządu wynika, że w Sejmie została złożona odpowiednia nowelizacja, której rozwiązania zmierzają do tego, by składka była płacona w większości z budżetu państwa, a w mniejszym zakresie przez osoby podejmujące taką działalność.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zaproponować przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Antoniego Szymańskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę zmieniającą ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej.

Opinię na temat ustawy, która była projektem poselskim, przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Spolecznej Romuald Poliński. Wysłuchano także uwag senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja skreśla, mający wejść w życie 1 stycznia 2007 r., art. 29 nowelizowanej ustawy, wprowadzający zmiany w ustawie o pomocy społecznej dotyczące podziału kompetencji między samorządem województwa a wojewodą w zakresie niektórych zadań pomocy społecznej. Ustawa skreśla ponadto, mający wejść w życie także 1 stycznia 2007 r., art. 31 nowelizowanej ustawy, wprowadzający zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dotyczące podziału kompetencji między samorządem województwa a wojewodą w zakresie wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Ewa Tomaszewską.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności senatorowie postanowili wnieść o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa.

Rozpatrywana nowelizacja była poselskim projektem ustawy i miała na celu przesunięcie do 31 grudnia 2010 r. terminu wejścia w życie przepisów wprowadzających samodzielność budżetową Krajowej Rady Sądownictwa, której działalność obecnie finansowana jest z części budżetowej Kancelarii Prezydenta RP.

Podczas posiedzenia nikt nie przedstawił senatorom argumentów przemawiających za tą regulacją. Nie wzięli w nim udziału przedstawiciele posłów wnioskodawców ani Ministerstwa Sprawiedliwości.

Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Stanisław Dąbrowski stwierdził, że ustawa jest wadliwa, a ciągłe odraczanie usamodzielnienia rady jest rażąco sprzeczne z zasadami dobrej legislacji. "Brakuje nam obsługi merytorycznej; na wielu polach działanie KRS kuleje" - przekonywał.

Wskazywał, że rada nie otrzymuje pomocy w zakresie monitorowania niebezpieczeństw dla niezależności sądów i niezawisłości sędziów ani w sprawach dyscyplinarnych czy przygotowywaniu opinii aktów normatywnych, a pracownicy Kancelarii Prezydenta skierowani do obsługi rady nie podlegają jej służbowo.

Nowela zakłada, że w budżecie państwa - do 31 grudnia 2010 r. - nie będzie tworzona część dotycząca KRS, a działalność rady nadal będzie finansowana przez Kancelarię Prezydenta.

Zgodnie z konstytucją KRS jest samodzielnym, centralnym organem państwowym, ma strzec niezależności sądów i niezawisłości sędziów. Konstytucja gwarantuje finansową samodzielność KRS, ale decyzją Sejmu, w 2003 r. odroczono wejście w życie przepisów w tym zakresie do 31 grudnia 2006. Zgodnie z obecnym stanem prawnym rada powinna zyskać samodzielność od 1 stycznia 2007 r.

21 grudnia 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrywała ustawę o nadaniu Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu nazwy "Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu".

Na temat ustawy, będącej projektem rządowym, wypowiadali się wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Stefan Jurga oraz prorektor Akademii Medycznej w Poznaniu Jacek Wysocki. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad tą ustawą upoważniono ministra zdrowia, który nie był obecny na posiedzeniu. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, zmiana nazwy uczelni związana jest z przepisem Prawa o szkolnictwie wyższym z 2005 r., dającego możliwość używania w nazwie wyrazu "uniwersytet" uczelni, której jednostki organizacyjne posiadają co najmniej sześć uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora, w tym co najmniej cztery w zakresie nauk objętych jej profilem. Akademia Medyczna im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu spełnia te kryteria. Zmiana nazwy uczelni została poparta wolą jej Senatu, wyrażoną w uchwale.

W wyniku dyskusji Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła wystąpić do o opinie w sprawie interpretacji art. 3. ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym do ministra zdrowia, ministra nauki i szkolnictwa wyższego oraz do przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Po zasięgnięciu tych opinii komisja zbierze się na kolejnym posiedzeniu 8 stycznia 2007 r. i podejmie decyzję w sprawie ustawy o nadaniu Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu nazwy "Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu".


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment